sztuka poza normami Adam Nidzgorski

05/09/2019 - 27/09/2019


5 września 2019 o godz. 18.00 w Salonie Hoffman KPCK odbył się wernisaż prac Adama Nidzgorskiego. Wystawę oglądać można do 27 września 2019. Wstęp wolny. 

Adam Nidzgorski – urodził się 1933 roku w rodzinie polskich emigrantów, którzy w okresie międzywojennym zmuszeni byli szukać we Francji godnych warunków życia. Ukończył Liceum Polskie w Paryżu, w 1951 roku rozpoczął studia w warszawskiej AWF. Zafascynowany filozofią trenował judo i stał się jednym z prekursorów tej sztuki walki w Polsce. Nie udało się kontynuować w kraju kariery akademickiej, więc w 1956 roku wrócił do Francji. Wkrótce potem podjął pracę w Tunezji, gdzie pod wpływem przyjaciółki, niezwykle wrażliwej kobiety otworzył się na sztukę i zaczął rysować. Po powrocie do Paryża rozwijał swoją twórczość, z  czasem jego dzieła zdominowane zostały przez postacie ludzkie. Artysta rysuje je mocnym konturem, jego technika malarska przypomina tradycyjne malarstwo chińskie. Prace tworzone są przeważnie na podłożu papierowym. Czasem jest to luksusowy, profesjonalny papier, ale powstają także prace na kopertach, serwetkach, gazetach. Artysta tworzy również kolaże. Nidzgorski posługuje się tradycyjnymi technikami: maluje tuszem, kredkami, pastelami i farbami, ale także opracowuje własne. Nigdy nie nadaje swoim dziełom tytułów, jedynie oznacza je datami. Niezwykle ważna dla Nidzgorskiego jest wieloletnia znajomość z krytykiem sztuki Alainem Bouillet, który stał się mentorem artysty. Rozmowy, wspólnie przygotowywane wystawy, teksty kolekcjonera a jednocześnie przyjaciela malarza miały ogromny wpływ na spopularyzowanie twórczości Nidzgorskiego. Alain Bouillet, który jest także najlepszym biografem artysty tak określa artystę: „Adam Nidzgorski: ‚nie malarz bez pracowni’, który ponadto ‚nie należy do «art brut» ani do «Neuve Invention» i z pewnością też nie do «Singuliers»’. A więc kto? Po prostu artysta… i jeden z najbardziej uczciwych w praktykowaniu swojej sztuki, jakich spotkałem.” Obaj są także zagorzałymi ambasadorami całego nurtu art brut. Razem otwierali wystawy Adama Nidzgorskiego. Pierwsza w Polsce i nadal najważniejsza została przygotowana przez Białostocki Teatr Lalek w 2008 roku, pokazano kilkadziesiąt prac. W kolejnych latach prace Nidzgorskiego pokazywało Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku, płocka galeria „Oto ja”, Muzeum Śląskie w Katowicach oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.

Fotorelacja z wystawy Malwina Gozdowska: